דלג לתוכןדלג לפוטר
אינטראקטיביות בלמידה והדרכה

אינטראקטיביות בלמידה והדרכה

היום כל מוצר שמנסים לשווק לנו בטלפון, בפרסומות קופצות ואפילו בסתם פרסומות במצב מנוחה חייב להיות אינטראקטיבי, נדמה לי שזה הסופרלטיב שהחליף את ה"איכותי" של שנות ה- 90.

אבל מה זה בעצם אומר "אינטראקטיבי" ולמה אנחנו קוראים על זה כאן?

אינטראקטיביות מתארת מצב שבו מתקיימת תקשורת בין לפחות שני גורמים שונים ותלויה בכך שמתקיימת פעילות = אקטיביות.

אז למה אנחנו קוראים כאן על אינטראקטיביות ואיך זה קשור להדרכה?

כשאנחנו מגיעים להדרכה, אם הכל כשורה, יש שני צדדים – המדריך והמודרכים.

בכל הדרכה לפחות צד אחד אקטיבי – המדריך. אבל לא תמיד הצד השני – המודרכים, פעילים גם הם, כלומר קיימת אינטראקטיביות אבל היא לא דו-כיוונית – אנחנו מדברים והם מקשיבים.

התנהלות כזו מתאימה יותר להגדרה של הרצאה ופחות ל"הדרכה". בהרצאה ברור לשני הצדדים שהמרצה הוא מומחה התוכן וכולם כאן כדי להקשיב לו וללמוד ממנו.

הדרכה היא סיטואציה בה המלמד הוא מומחה תוכן אבל הוא מתקשר עם המודרכים כדי לשאוב גם מעולם התוכן שלהם, מהניסיון שלהם ומההבנה שלהם על מנת להתאים את העברת התכנים אליהם באופן מיטבי ובסופו של דבר ליצור למידה טובה יותר.

ברוב הגדול של העבודה שלנו אנחנו נמצאים בצד המתאים יותר להדרכה ופחות להרצאה.

להדרכה, בה מתקיימת אינטראקציה, מספר רב של יתרונות:

• רמת הקשב של הלומד לא צונחת, הוא נמצא בפעילות ולא יכול ל"הירדם", המשמעות היא שלאורך זמן גדול יותר הוא קולט מידע ולומד.

• ההשתתפות של הלומד "מדבקת" – מודרך פעיל מעורר אצל החברים שלו את הרצון גם לקחת חלק, להשתתף ולתרום מהניסיון שלהם ומהידע שלהם.

• חיבור המודרכים לתוכן נעשה "אצלם בבית" – התקשורת עם המודרכים מקרבת את תכני ההדרכה הכלליים למקום הקונקרטי של המודרכים וההדרכה הופכת להיות רלוונטית יותר עבורם.

• המדריך הופך למנהיג דעה – במקום לראות במדריך כאדם מבחוץ שלא מכיר את "השטח" ומדבר  "מגבוה" המדריך הופך לאדם שמחובר למציאות היומית של המודרך ומדבר ב"גובה העיניים".

רגע, אז איך באמת יוצרים אינטראקציה עם המודרכים?

יש אין ספור דרכים ליצור אינטראקציה, אני אתייחס כאן ל-2 דרכים שהאינטראקציה נוצרת באופן טבעי מתוך ההדרכה, רק צריך להשתמש בה:

1. דוגמאות – בקשו מהמודרכים שיתנו דוגמאות מהעבודה שלהם.

2. שאלות – תהפכו את השאלה הכללית שלכם לשאלה אישית –

"תאר לי את סביבת העבודה שלך, מה הסיכון הכי גדול שאתה עובד איתו כל יום"

כך גם תבדקו אם הם יודעים מה זה סיכון, גם תתרגלו איתם את העיניים (זיהוי סיכונים) וגם תעוררו אצל שאר המודרכים רצון לספר איזה סיכון גדול יש אצלם בסביבת העבודה.

אינטראקטיביות רלוונטית לא פחות בתוצרי הדרכה שאינם פרונטאליים, כגון לומדות מתוקשבות, והעקרונות אכן דומים- אך את זה נשאיר לפעם הבאה.

 

המאמר נכתב באדיבות: שי זינגר, סגן מנהל יחידת פיתוח הדרכה

הפקת סרטוני הדרכה מתקדמים
x

צור קשר

    דילוג לתוכן