דלג לתוכןדלג לפוטר
היתרונות של למידה באמצעות משחק

היתרונות של למידה באמצעות משחק

למידה משמעותית דורשת השתתפות אקטיבית מצד קהל היעד. בין אם מדובר על מבוגרים או על ילדים, אין ספק לגבי היתרונות של משחקי למידה והאופן שבו ניתן לשלב אותם במערכת החינוך הפורמלית או האלטרנטיבית

הדרך ללמד אדם אחר משהו חדש עוברת ביציקת משמעות אל תוך התכנים. אם רוצים שהנמען גם יקלוט את המסר וגם יפנים אותו, עליו להיות אקטיבי בתהליך הלמידה. למעשה, המאפיין הכי מובהק של למידה משמעותית לעומת למידה מסורתית הוא בדיוק העניין הזה: עד כמה קהל היעד אקטיבי והאם הוא עוזר לבנות את הידע.

גם לומדים וגם משחקים? יש דבר כזה!

הפתרון המקובל כיום הוא לשלב סוגים שונים של משחקי למידה בתוך התהליך הפורמלי והאלטרנטיבי. זה מתחיל למשל עם משחקים להטמעת ידע בגילאי הגן, ממשיך עם פיתוח משחקי למידה לבתי ספר ותיכונים וכולל גם הפעלת טכנולוגיות מתקדמות בהקניית ידע למבוגרים.

הקשר בין למידה לבין משחקים מוכיח את עצמו והוא אפילו לא חדש. כפי שיודע כל הורה גם בלי לעבור הדרכה מיוחדת, משחוק בלמידה מאפשר להעביר את המסר לדור הצעיר – בלי שהם יהיו מודעים לכך ובצורה מאוד אפקטיבית.

איך יודעים באיזה משחקים להשתמש?

מטבע הדברים, משחקים להטמעת ידע מבוססים על עקרונות מנחים מאוד ספציפיים. זו הסיבה שבגללה יש הבדל בין משחקי למידה לבין משחקים רגילים. מאחורי הקלעים, מי שעובד על הבנייה שלהם צריך לעבור קורס פיתוח משחקים ולשלב בין ידע תאורטי ומעשי.

פיתוח משחקים מבוסס על ידע ממחקרים, סקירות ספרות, ראיונות וממצאים אמפיריים. כמו כן, מנסים כל הזמן להרחיב את העולם של למידה באמצעות משחק ולגבש מסקנות ממשחקים מוצלחים יותר או פחות.

למידה משמעותית לגוף ולנפש

הערך המוסף של למידה באמצעות משחק מסתתר בזמן שאותו הילדים או המבוגרים מבלים בפעילות. במילים אחרות, עצם זה שילדים או מבוגרים מתנתקים לכמה דקות ממסכי טלוויזיה או מכל גירוי אחר ומתעסקים רק במשהו שמפתח את האינטלקט שלהם – כבר משיג חלק ניכר מהמטרה.

משחקים הופכים את הלמידה למשמעותית גם עבור הגוף וגם עבור הנפש. ברמה הפיזיולוגית, הם עוזרים לפתח יכולת ריכוז ולהתמודד עם קשיים. מבחינה נפשית, משחקים משפרים את תחושת הביטחון, הדימוי העצמי והמסוגלות. אם משווים את זה ללמידה מסורתית, מבינים היטב את היתרונות שלהם.

כך משלבים את המשחקים בלמידה

מאוד חשוב לשלב את המשחקים הנכונים בתהליך הלמידה הרלוונטי. בשביל לעשות את זה, מביאים בחשבון את הגיל של הלומדים ואת תחומי העניין שלהם. לאחר מכן, מייצרים סביבה נעימה ומפרה שבה הילדים או המבוגרים מרגישים בנוח.

אם הסביבה וכל התנאים מתוכננים מראש, הנמענים ירגישו שיש להם מקום להתנסות. בנוסף, המטרה היא לשחק תוך מסר שמותר לטעות ושרק ככה לומדים הכי טוב.

למידה באמצעות משחקים
x

צור קשר

    דילוג לתוכן