דלג לתוכןדלג לפוטר
טיפים לפיתוח למידה אפקטיבית

טיפים לפיתוח למידה אפקטיבית

תחום ההדרכה בעולם התעסוקתי מהווה את אחד מהתחומים הנחוצים ביותר להצלחתו של הארגון, החברה או בית העסק. תחום זה חולש על כל צרכי ההדרכה, החל משלב הכשרת העובדים, דרך הקנייה והטמעה של נהלי עבודה ועד לביצוע הדרכות ספציפיות בנוגע לשימוש ותפעול מערכות חדישות הנחוצות לצרכי העבודה השוטפת.

מהי למידה אפקטיבית בתחום ההדרכה?

בדומה לכל תחום למידה אחר, גם תחום ההדרכה בעולם התעסוקתי, מבוסס על עזרי למידה שונים הנקבעים בהתאם לצרכי ההדרכה והגורמים הלוגיסטיים העומדים לרשות בית העסק, הארגון או החברה לצרכי יישום מערכי ההדרכה הנחוצים לו. כאשר מדברים על למידה אפקטיבית בתחום ההדרכה מדברים למעשה על פיתוח עזרי למידה המותאמים באופן פרטני גם לקהל היעד הנדרש להדרכה וגם למטרות ההדרכה.

עזרי למידה אפקטיבית בתחום ההדרכה

ברשימת עזרי הלמידה בהם נעשה שימוש בתחום ההדרכה בעולם התעסוקתי, ניתן למצוא: משחקי למידה, סרטוני הדרכה, פיתוח מצגות אינטראקטיביות וטכנולוגיות למידה נוספות המותאמות לצרכי ההדרכה בארגון, בחברה או בבית העסק באופן פרטני. הליכי הפיתוח של אותם עזרי למידה אפקטיבית, מיושמים במסגרת שירותי ייעוץ למידה במהלכם, אנשי מקצוע בתחום ההדרכה, לומדים להכיר את צרכי ההדרכה בארגון ועל פיהם מתבצע הליך פיתוח פתרונות למידה רחב היקף החולש על כל נושאי ההדרכה הנחוצים לארגון.

פיתוח מערכי הדרכה – עקרונות מנחים

על מנת להפוך את תחום ההדרכה בארגון לאפקטיבי יותר, מומלץ שהליכי הפיתוח של עזרי הלמידה השונים יתבססו על מספר עקרונות מנחים הנדרשים כיום בכל מסגרת של פיתוח הדרכה. עקרונות אלו כוללים בין היתר:

  • שימוש במגוון שיטות למידה כגון: הדרכות פרונטאליות, למידה מתוקשבת, למידה עצמית וכו
  • הקפדה יתרה על מעורבות המודרכים בתהליך ההדרכה
  • יצירת תכני הדרכה חווייתיים ואינטראקטיביים המסייעים לקליטת החומר באופן מיידי ולטווח הארוך
  • התייחסות לכל אחד מהגורמים הלוגיסטיים הנחוצים להדרכה, לרבות, עזרי הדרכה, אבזור חדרי ההדרכה וכדומה.

עזרי הדרכה אינטראקטיביים

למידה אפקטיבית מתאפשרת בין היתר באמצעות עזרי הדרכה חווייתיים ואינטראקטיביים המאפשרים לכל אחד ואחת ממשתתפי ההדרכה לקחת חלק פעיל בה. עזרי הדרכה אלו כוללים בין היתר משחקי הדרכה המבוססים על עולמות תוכן המותאמים לנושא ההדרכה הנדרש. משחקי ההדרכה מיושמים באמצעים אינטראקטיביים, כאשר העובד יכול להשתתף במשחק גם באופן פרטני וגם כחלק מקבוצה. עזרי ההדרכה האינטראקטיביים הוכחו כאמצעי יעיל להטמעת נושאי ההדרכה וזכירתם לטווח הארוך. אמצעי אינטראקטיבי נוסף הנחשב כיום לכלי הדרכה רב ערך הם סרטוני ההדרכה הנוצרים עבור הארגון, החברה או בית העסק באופן פרטני ובהתאמה מלאה לצרכי ההדרכה הנחוצים לו. סרטוני הדרכה בהתאמה אישית משמשים אף הם כאמצעי למידה אפקטיבית המגדילה באופן משמעותי את רמת הקשר של משתתפי ההדרכה ואף תורמת להטמעת נושא ההדרכה וזכירתו לטווח הארוך.

למידה מתוקשבת
x

צור קשר

    דילוג לתוכן